نگهداری و حمل و نقل گچ

نگهداری و حمل و نقل گچ:

شیوه ی صحیح انبار کردن گچ در فضای باز

برای نگهداری و حمل و نقل گچ، آنها را باید در کیسه های آب بندی شده نگه داری کرد و تا حد زیادی از رطوبت هوا حفظ کرد مشخصات انواع گچ ها باید روی کیسه ها نوشته شود.شیوه صحیح انبار کردن کیسه های گچ در

کیسه های گچ و سیمان و غیره نباید بیش از ده ردیف روی هم چیده شوند.برای چیدن کیسه ها بر روی یکدیگر، باید از الوار های عرضی استفاده کرد.کیسه های گچ به روی این الوارها قرار داده می شوند، به طوری که کاملا روی زمین قرار نگیرند و بین هر چند ردیف الوار، الوار های عرضی قرار داده شود.
از انباشتن مصالحی همانند:خاک شن و ماسه و … در کنار تیغه ها و دیوار ها تا جایی که ممکن است ،باید خود داری کرد.
اما اگر این مصالح را در کنار دیوار انباشته شوند، طوری باید این کار صورت بگیرد که به تیغه یا دیوار فشار وارد نشود.
همچنین در هنگام انباشتن آنها باید توجه داشت که بیش از حد مجاز در روی سقف های اجرا شده و همچنین در مجاورت تیغه های و دیوار های کم عرض جلوگیری شود.

نکاتی درباره حمل و انبار داری مصالح ساختمانی:

رطوبت موجود در هوا به تدریج باعث گرفتن گچ و تولید کلوخه می شود.و گاهی اوقات کوخه ها به حدی سفت می شوند که نمی توان آنها را با دست خرد کرد.همانطور که واضح است گچ حاوی این کلوخه ها را نمیتوان برای کار های ساختمانی استفاده کرد.
زیرا باعث کاهش مقاومت گچ و ملات و دیر گیر شدن آن می شود.
در کار گاه های بزرگ که قرار است گچ پاکتی استفاده شود،کیسه های گچ در انبار مخصوص نگه داری می شوند.کیسه های گچ، به فاصله ی حداقل 30 سانتی متر از دیوار چیده می شوند و حداکثر استفاده کیسه تا 1/5 متر و پهنای ردیف کیسه شده پهلوی هم 3 سانتی متر است.
در کار گاه هایی که مقادیر کم گچ در نقاط مختلف مورد نیاز است و کار های پراکنده دارند،کیسه های گچ باید در فضای باز انبار شوند.در این صورت باید از تخته و آجر برای بالا آوردن بستر و از ورقه های پلاستیکی برای خشک نگه داشتن آن استفاده کرد تا سطحی که در آن گچ ها را قرار می دهیم، از زمین فاصله داشته و خشک باشد.
بعد از اینکه کیسه های گچ را بر روی هم چیدیم، بر روی آن روکش پلاستیکی یا برزنتی میکشیم.لبه های پوشش به اندازه کافی باید هم پوشانی داشته باشند و در بالا و اطراف آن، اجسام سنگینی مانند آجر یا سنگ روی آن ها قرار داده شود.
این نکته را باید در نظر داشت که برای مدت طولانی نمی توان گچ ها را به این شکل نگهداری کرد.
انبار کردن کیسه ها باید به شکلی باشد که دسترسی به هر محموله برای مصرف و بازرسی آسان باشد.در های انبار به ویژه در نقاط مرطوب باید به نحو مناسبی بسته شده و بسته بماند.کیسه هایی زود تر وارد انبار شده اند باید زودتر از بقیه کیسه ها مصرف شوند.اگر گچ مورد استفاده قرار گیرد و استاندارد های لازم را نداشته باشد، گروه نظارتی حق دارد مصرف آن را ممنوع و خروج گچ ها را از کارگاه خواستار شوند.برداشتن مصالح انبار شده به وسیله ی کارگران باید از بالا ترین نقطه شروع گردد و از کشیدن و برداشتن آن ها ازقسمت تحتانی که باعث ریزش و ایجاد حادثه شود باید خود داری گردد.
در هنگام حمل و نقل گچ، مقررات ایمنی ویژه ای را باید برای جلوگیری از پخش کردن آن در هوا و پیشگیری برای ورود آن به دستگاه تنفسی، رعایت کرد.از جمله این مقررات نسب دستگاه های تهویه،در محل هایی که در آن جا گچ حمل و نقل و انبار می شود است.

شیوه ی صحیح انبار کردن کیسه های گچ در فضای بسته

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *