طرز تهیه و ساخت بتونه دیوار با پودر مل در نقاشی ساختمان

در این مقاله طرز تهیه بتونه دیوار با پودر مل و نحوه بتونه کاری ترک دیوار را آموزش خواهیم داد همچنین طرز ساختن بتونه روغنی،پلاستیک و اکرلیک را آموزش می دهیم . آیا قصد دارید دیوارهای خانه خود را رنگ کنید اما روی دیوارها فرورفتگی و ترک‌هایی وجود دارد که می‌ترسید پس از رنگ زدن هم قابل‌دیدن باشند؟ در این صورت نگران نباشید. چاره مشکل شما بتونه است. با کمک بتونه می‌توانید سطح دیوار را صاف و یکدست کنید. به‌طوری‌که پس از رنگ‌آمیزی اثری از ایرادها دیده نشود. اما پیش از شروع کار داشتن دانش کافی درباره بتونه و نحوه اجرای بتونه‌کاری دیوار ضروری است. 

بتونه چیست؟

بتونه ماده‌ای خمیری شکل و اغلب به رنگ قهوه‌ای روشن یا سفید است که در نقاشی ساختمان برای پوشاندن ترک‌خوردگی دیوار، آسیب‌هایی که بر اثر نم و رطوبت به دیوار وارد می‌شود و پر کردن جای میخ و پیچ در دیوار به کار می‌رود. بتونه را می‌توان با ترکیب پودر مل و روغن یا آب ساخت. در ارتباط با این مقاله در پیشنهاد میکنیم مقاله شستن قلم مو نقاشی در رنگ روغن و اکریلیک را نیز مطالعه کنید.

بتونه چگونه ساخته می‌شود؟

معمولاً نقاش ساختمان کار ساختن بتونه را انجام می‌دهد. اما اگر خودتان مایل به انجام آن هستید لازم است بدانید که انواع مختلف بتونه وجود دارد.

بتونه روغنی

برای دیوارهای استفاده می‌شود که قرار است با رنگ روغنی رنگ زده شوند. می‌توان آن را به رنگی که برای دیوار در نظر گرفته‌اید بسازید.

مواد لازم برای ساخت بتونه روغنی عبارت‌اند از: رنگ روغنی براق به رنگ دلخواه، پودر بتونه (مل)، روغن بتونه، تینر و آب.

روش ساخت بتونه روغنی به‌این‌ترتیب است که در یک سطل مقداری رنگ روغنی براق می‌ریزیم و پودر مل و روغن بتونه را به آن اضافه می‌کنیم. آن را با کاردک مخلوط کرده و کمی تینر به آن اضافه می‌کنیم. برای آن‌که بتونه سفت و چسبنده شود لازم است مقداری آب سرد به آن اضافه شود. اگر می‌خواهید بتونه حالت روان داشته باشد روغن بتونه را بیش‌تر کنید.

بتونه پلاستیک

این نوع بتونه برای دیوارهایی به‌کاربرده می‌شود که رنگ پلاستیکی دارند. و روش ساخت آن به‌این‌ترتیب است که مقداری از رنگ پلاستیک را با پودر بتونه مخلوط می‌کنیم تا یک خمیر به دست آید. چسبندگی خمیر باید به حدی باشد که درزها و فرورفتگی‌های دیوار را به‌خوبی بپوشاند. اگر چسبندگی بتونه مناسب نیست کمی چسب چوب به آن اضافه کنید.

بتونه اکریلیک

بتونه اکریلیک یک نوع بتونه بر پایه آب است که تنها در فضاهای داخلی استفاده می‌شود. بتونه اکریلیک از چسبندگی قوی برخوردار است و باعث می‌شود رنگی که بر روی آن زده می‌شود دوام بیش‌تری داشته باشد. این نوع بتونه با سرعت بیش‌تری (حدود ۴ تا ۶ ساعت) خشک می‌شود. بتونه اکریلیک را می‌توانید به‌صورت آماده از بازار خریداری نمایید.

چگونه دیوارها را بتونه‌کاری کنیم؟

یکی از بهترین زمان‌ها برای بتونه‌کاری دیوار پس از خشک شدن رنگ‌آمیزی اولیه دیوار است. در این هنگام با کمک بتونه می‌توانید ریزترین درزها و فرورفتگی‌های دیوار را بپوشانید. بتونه کمک می‌کند که یک لایه محافظ برای لایه بعدی رنگ ایجاد شود. یک یا دو لایه بتونه برای پر کردن ترک‌ها و سوراخ‌ها کافی است. اگر نیاز بود که لایه دوم بتونه را روی دیوار قرار دهید، ابتدا مطمئن شوید که لایه ابتدایی کاملاً خشک‌شده باشد.

ابزارهای ضروری برای انجام بتونه‌کاری عبارت‌اند از: کاردک، کاغذ سنباده، سنگ سنباده، یک تکه پارچه و قدری آب. بهتر از هنگام انجام کار ماسک بزنید تا گردوغبار وارد بینی و ریه‌های شما نشود.

نحوه بتونه کاری ترک دیوار

  1. ابتدا با کمک کاردک و سنگ سنباده تمام برجستگی‌هایی که بر اثر رطوبت ایجادشده، رنگ پوسته شده و دیگر ایرادهای برجسته دیوار را بتراشید.
  2. دیوار را دستمال نمدار بکشید تا هرگونه گردوخاک، چربی و آلودگی از روی آن پاک شود.
  3. دیوار را یک دست رنگ اولیه بزنید و اجازه دهید یک شب بماند تا خشک شود سپس بتونه‌کاری را شروع کنید. (توجه کنید بعضی نقاش‌های ساختمان ترجیح می‌دهند ابتدا بتونه‌کاری کرده و سپس لایه‌های رنگ اول و دوم را به دیوار بزنند.)
  4. اولین لایه بتونه را با کاردک در جهت عمودی و از پایین به بالا به درزهای دیوار بزنید. اجازه دهید بتونه برای حداقل ۶ ساعت دست‌نخورده باقی بماند تا کاملاً خشک شود.
  5. پس از خشک شدن لایه اول بتونه به‌آرامی با کاغذ سنباده روی آن بکشید تا سطح آن صاف و یکدست شود.
  6. در صورت تمایل می‌توانید لایه دوم بتونه را مطابق لایه اول روی دیوار بزنید.

سخن پایانی

بعضی افراد هنگام نقاشی خانه تصمیم می‌گیرند مرحله بتونه‌کاری را انجام ندهند. اجرای بتونه ممکن است زمان‌بر باشد اما نتیجه آن دیوارهایی صیقلی و زیبا خواهد بود. درصورتی‌که برای نقاشی ساختمان به کمک احتیاج داشتید، استادکار می‌تواند به شما کمک کند با نقاشان ساختمان باتجربه تماس بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *