آموزش کامل بتونه کاری در 7 مرحله

یکی از رایج‌ترین مصالح در ساختمان‌های امروزی، کناف است که به عنوان جایگزین گچ استفاده می‌شود. کناف مزایای بسیاری نسبت به گچ دارد، اما مثل گچ، ممکن است کناف نیز دچار ترک خوردن شود. همچنین بتونه کاری صحیح در اولین مراحل نصب و اجرای آن نیز بسیار مهم است. به همین دلیل خوب است که با طریقه صحیح بتونه آشنا شوید تا در صورت بروز مشکل، نیازی به تعویض کل پنل کناف نباشد. 

اهمیت آموزش بتونه کاری در چیست؟

پودر بتونه نقاشی جزو مصالح بادوام ساختمانی جدید است و نسبتا نیاز به مراقبت کمی‌ دارد. اما به هر حال ترک خوردن آن نیز امری ممکن است. خوب است بدانید در صورتی که در زمان نصب و اجرا، اصول طریقه صحیح بتونه رعایت نشده باشد، ترک خوردن بسیار محتمل خواهد بود.

همچنین درست مثل دیوار گچی، ترک خوردن نیز در نتیجه زلزله و ساخت و سازهای عمرانی در کنار ساختمان و یا تعمیرات شدید داخل خود ساختمان که منجر به ارتعاشات و لرزش شدید خواهد شد، امری طبیعی و ممکن است. اما به طور کلی بیشترین دلایل ترک خوردن کناف مربوط به رعایت نشدن طریقه صحیح بتونه در زمان اجرا است. به همین دلیل در صورتی که قصد دارید برای بازسازی منزل خود از کناف استفاده کنید و یا ترک‌های کناف فعلی را اصلاح کنید، باید حتما آموزش بتونه کاری کناف را بخوانید.

مراحل طریقه صحیح بتونه 

کناف در واقع از پنل‌های روکش گچی تشکیل شده است که با وسایل و ابزار مخصوص در کنار هم قرار می‌گیرند. پس از نصب پنل‌ها، باید درزهای بین پنل‌ها بتونه کاری شود و این کار همانطور که در بالا  گفتیم، باید با دقت بسیاری انجام شود تا نقاشی و مراحل بعدی نیز با کیفیت انجام شوند.

مرحله اول در بتونه کاری : تهیه پودر درزگیری مناسب

اولین مرحله تهیه پودر درزگیری برای ساخت مواد بتونه است. مواد مختلفی در بازار برای این کار موجود هستند، از پودر بتونه کناف گرفته تا مل و ماستیک. بهتر است در این مرحله نهایت دقت را انجام دهید و اصلا در کیفیت پودر کم نگذارید. حتما از مسئول و فروشنده ابزار فروشی و یا شرکتی که کناف را از آن تهیه کرده‌اید، درباره بهترین پودر بتونه برای کناف پرس و جو نمایید.

مرحله دوم در بتونه کاری : آماده سازی سطح بتونه

قبل از انجام بتونه کاری کناف، بسیار مهم است که سطح پنل‌ها و درزها، از هر گونه آلودگی و گرد و خاک و … کاملا پاکسازی شوند. در غیر این صورت آلودگی و آشغال‌های باقیمانده داخل درز با بتونه مخلوط شده و باعث ناهمواری سطح بتونه خواهد شد.

مرحله سوم در بتونه کاری : آماده سازی درزها برای بتونه کاری

پس از این که مطمئن شدید که همه پنل‌ها به صورت یکدست نصب شده‌اند و ناهمواری بین آن‌ها وجود ندارد، با نوار کناف مخصوص، درزها را ببندید.

مرحله چهارم در بتونه کاری : آماده سازی خمیر بتونه

پودر درزگیر انتخاب شده را بر اساس دستورالعمل‌های درج شده روی بسته بندی، داخل یک سطل آب (بر اساس میزان ذکر شده روی بسته بندی) بریزید. پودر را به آرامی‌ و در چند مرحله داخل آب بریزید و میان هر مرحله، با کاردک مخلوط را هم بزنید تا پودر بتونه به صورت یکدست داخل آب حل شود و گلوله نشود. غلظت خمیر بتونه کناف نباید خیلی رقیق و یا خیلی غلیظ باشد بلکه باید غلظتی متوسط داشته باشد.

مرحله پنجم در بتونه کاری : بتونه کاری

با یک کاردک و یا لیسه خمیر بتونه را از داخل سطل برداشته و از بالا به سمت پایین روی درزها بکشید. 

مرحله ششم در بتونه کاری : صاف کردن سطح بتونه شده

با یک سنباده، سطح بتونه شده را کاملا یکدست و مسطح کنید و هرگونه پستی و بلندی را از بین ببرید.

مرحله هفتم در بتونه کاری : روغن کاری سطح بتونه شده

در صورتی که قصد دارید روی پنل‌های کناف خود رار رنگ آمیزی کنید، به کمک یک غلتک، روغن مخصوص زیرکاری کناف را به تمام سطح پنل‌ها بمالید تا سطحی مناسب رنگ آمیزی داشته باشید.

سخن آخر

در این مطلب آموزش بتونه کاری کناف در 7 مرحله را خواندیم. اما مهم‌ترین نکته‌ای که می‌خواهیم به شما بگوییم این است که سعی کنید تا حد ممکن، انجام بتونه کاری کناف را به افراد متخصص بسپارید. این افراد در اجرای طریقه صحیح بتونه کاملا آموزش دیده‌اند و چندین سال تجربه در انجام بتونه کاری نیز باعث می‌شود به این کار مسلط‌تر باشند. اما به هر صورت با مطالعه آموزش بتونه کاری می‌توانید تصوری کلی از روند این کار داشته باشید و بدانید که فرد متخصص نیز قرار است چه مراحلی را برای بتونه کاری طی کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *