طرز تهیه و ساخت انواع بتونه دیوار و آهن با پودر مل در نقاشی ساختمان – ساخت بتونه روغنی و پلاستیک

در این مقاله آموزش طرز تهیه بتونه روغنی با پودر مل و نحوه بتونه کاری  دیوار را آموزش خواهیم داد همچنین طرز ساختن بتونه روغنی ، پلاستیک و اکرلیک را آموزش می دهیم .آیا قصد دارید دیوارهای خانه خود را رنگ کنید اما روی دیوارها فرورفتگی و ترک‌هایی وجود دارد که می‌ترسید پس از رنگ زدن هم قابل‌ دیدن باشند؟ در این صورت نگران نباشید. چاره مشکل شما بتونه است.در نقاشی ساختمان خمیر بتونه کمک می کند تا ترک های دیوار و فرورفتگی ها را با سطح دیوار یک دست کنیم . به‌ طوری‌ که پس از رنگ‌ آمیزی اثری از ایرادها دیده نشود. اما پیش از شروع کار داشتن دانش کافی درباره بتونه و نحوه اجرای بتونه‌ کاری دیوار ضروری است.

طرز تهیه و ساخت انواع بتونه دیوار و آهن با پودر مل در نقاشی ساختمان - ساخت بتونه روغنی و پلاستیک1

بتونه و بتونه ماستیک چیست؟

بتونه ماده‌ای خمیری شکل وممکن است به رنگ های مختلف دیده شود به خصوص سفید که در نقاشی ساختمان برای پوشاندن ترک‌ خوردگی دیوار، آسیب‌هایی که بر اثر نم و رطوبت به دیوار وارد می‌شود و پر کردن جای میخ و پیچ در دیوار به کار می‌رود. بتونه را می‌توان با ترکیب پودر بتونه  مل  با روغن بتونه (روغن الیف) یا آب ، بسته به نوع بتونه ساخت.همچنین از بتونه ماستیک برای زیرسازی دیوارهای گچی استفاده می شود ، که باعث استحکام و دوام گچ و رنگ می شود و کمک به یک دست شدن دیوار و جلوه رنگ بر روی دیوار می شود.

اگر بر سطح دیوار خراش های عمقی یا رد ضربه دیده می شود که عمیق است ، بهترین گزینه ساخت بتونه با گچ است.

انواع بتونه ها برای عمق های زیاد (حدود 1 الی 2 سانتی متر بیشتر) مناسب نیستند و در عمل کارایی اصلی خود را ندارند.

انتخاب ما در این مرحله بتونه با گچ یا لکه گیری با گچ است . سطح گچ بعد از خشک شدن کمی حجیم تر شده که می توان با تراشیدن یا سمباده این مشکل حل کرد.

برای بتونه کاری با گچ ، بهترین انتخاب گچ زنده است تا فرورفتگی ها و ترک های عمیق ایجاد شده بر سطح دیوار را پر کنیم.

ساخت گچ زنده

  •     ابتدا یک ظرف تمیز و مخصوص تهیه ملات را آماده می نمائیم.
  •     سپس نیمی از ظرف مورد نظر را با آب تمیز و عاری از هرگونه ناخالصی پر می کنیم.
  •     پس از آن گچ یا گچ خاک مخلوط شده را از بسته بندی خارج کرده و به آب اضافه می کنیم. باید توجه نمائیم همانطور که قبلاً ذکر گردید مقدار آب موجود در ظرف وزنی معادل ۷۰ الی ۸۰ درصد وزن گچ اضافه شده داشته باشد. بطور مثال اگر ۰٫۷ الی ۰٫۸ لیتر آب در ظرف ریخته شده بیشتر از ۱ کیلوگرم گچ به آن اضافه نگردد.
  •     سپس به محلول ۱ الی ۲ دقیقه زمان می دهیم تا فعل و انفعالات شیمیایی مربوط به تشکیل بلورهای گچ (جوانه زدن بلورهای گچ) صورت پذیرد و سپس مخلوط را با دست یا همزن کاملاً مخلوط کرده تا کاملاً یک دست و همگن شود.
  •     پس از آن حدود ۵ الی ۷ دقیقه فرصت برای استفاده از این ملات گچ خواهیم داشت و می توانیم با استفاده از کاردک مخصوص گچ کاری، ماله گچ کاری و شمشه، سطح مورد نظر را پوشش دهی نماییم.
  • طرز تهیه و ساخت انواع بتونه دیوار و آهن با پودر مل در نقاشی ساختمان - ساخت بتونه روغنی و پلاستیک

بتونه روغنی چگونه  ساخته  می‌شود؟

معمولاً نقاش ساختمان کار ساختن بتونه را انجام می‌دهد. اما اگر خودتان مایل به انجام آن هستید لازم است بدانید که انواع مختلف بتونه متناسب با جنس رنگ وجود دارد.

بتونه را معمولا در استانبولی بنایی (گالوانیزه) یا اگر زیاد نیاز نباشد بر روی تخته بتونه یا شی صافی به مساحت حداقل ۷۰*۷۰ درست میکنن (معمولا برای نقاشی یک واحد نیازی به تشت نیست)

طرز تهیه  بتونه  روغنی

بتونه روغنی برای دیوارهایی استفاده می‌ شود که  قرار است با رنگ روغنی رنگ آمیزی شوند . بتونه دیوار را می توان به رنگی که برای دیوار در نظر گرفته‌ اید بسازید. بتونه روغنی که درست کردن آن به مراتب سخت تر از قبلی می باشد و اگر نتوانستید درست کنین می تونین از رنگ فروشی که به صورت قوطی های یک کیلویی موجود می باشد تهیه کنید .(کیفیت چندان خوبی ندارند)

بتونه روغنی مایع است و اضافه کردن آب به آن باعث سفت شدن آن می شود و از رقیق شدن و ریختن بتونه نیز جلوگیری می کند، برای نرم ساختن و پوشش ترک ها و لکه های دیوار می توان از رنگ مخصوص بتونه استفاده کرد. اگر خمیر بدست آمده پوست پوست و سفت شود، به آن مقدار کمی رنگ مخصوص بتونه و روغن بتونه اضافه کنید.

مواد لازم برای ساخت بتونه روغنی عبارت‌اند از: رنگ روغنی براق به رنگ دلخواه، پودر بتونه (مل)، روغن مخصوص بتونه یا همان روغن الیف، تینر روغنی یا وایت اسپریت و آب.

مراحل ساخت بتونه روغنی دیوار به‌ این‌ ترتیب است که در یک سطل یا تخته (سطح صاف) مقداری رنگ روغنی براق یا رنگ مخصوص بتوته براق می‌ریزیم و پودر مل و روغن بتونه را به آن اضافه می‌کنیم . آن را با کاردک مخلوط کرده تا پودرمل در مخلوط باز شود.بعد از آن مقدار کمی آب سرد و تینرروغنی به این ترکیب اضافه نمایید. اگر بتونه شما چسبندگی دارد به مقدار لازم به آن تینر اضافه نمایید. اگر می‌خواهید بتونه حالت روان تر داشته باشد روغن بتونه را بیش‌ تر کنید.

 مهم ترین قدم برای رنگ‌ کردن دیوار، انجام زیرسازی و بتونه‌ کاری دیوارهاست؛ زیرا دیوارها با مشکلاتی مانند، پوسته‌ پوسته شدن، طبله‌کردن، پستی‌وبلندی، ترک ، جای میخ و پیچ و موارد دیگر روبرو هستند که اگر قبل از رنگ‌ آمیزی رفع نشوند، ظاهر نامناسبی برای دیوار رنگ‌ شده به وجود می‌آورند. البته بعد از زیرسازی نیز باید دیوارها سمباده‌کاری شوند تا صاف و یکدست شده و رنگ به‌خوبی روی آن‌ها را پوشش داده و جلوه زیبایی داشته باشد.

درنقاشی ساختمان بتونه کاری فقط برای دیوارها ، سقف‌ها و یا درب‌های چوبی نیست

بلکه آهن آلات از جمله درب‌های آهنی ، چارچوب ها ، پنجره های آهنی و… نیز نیاز به بتونه‌ کاری دارند.

به عنوان مثال در یک ساختمان نوساز بعد از عملیات تمیز کردن

و سمباده همچنین ضد زنگ چارچوب‌ها باید آنها را بتونه کاری کرد

گوشه های چارچوب ها محلی که قسمت عمودی و افقی چارچوب

به هم متصل شده اند باید با بتونه پر شوند

همچنین بعضی از قسمت‌هایی که لولاها به چارچوب جوش خورده

و البته هر قسمتی از چارچوب که نیاز به بتونه دارد باید بتونه شود.

نکاتی در مورد بتونه کاری درب و پنجره 

طرز تهیه و ساخت انواع بتونه دیوار و آهن با پودر مل در نقاشی ساختمان - ساخت بتونه روغنی و پلاستیک2

برای بتونه کردن قطعات آهنی که در داخل ساختمان قرار دارند می توان از بتونه روغنی استفاده نمود.

ولی همیشه برای بتونه در آهنی و آهن آلاتی که در بیرون ساختمان و در معرض باران و رطوبت و مناطق شرجی قرار دارند

بهتر است از بتونه سنگی استفاده نمود.

بتونه سنگی به صورت آماده در بازار وجود دارد استحکام بتونه سنگی

و مقاومت آن در برابر نم و رطوبت بسیار بالاتر از بتونه روغنی می باشد.

بعد از بتونه کاری درب‌های آهنی فراموش نکنیم که باید سطوح کاملا سمباده کشی شود

زیرا اگر بتونه به خوبی سمباده نخورد نه تنها نمای زیبایی به خود نمی گیرد

بلکه زبری سطح باعث کیفیت پایین کار ما می شود.

فراموش نکنیم حتما برای رنگ آمیزی آهن آلات

و درب‌ های در معرض آب ورطوبت و… از رنگ‌های درجه یک و بهتر از آن رنگ اتومبیل که دوام بهتری دارد استفاده کنیم.

طرز تهیه و ساخت انواع بتونه دیوار و آهن با پودر مل در نقاشی ساختمان - ساخت بتونه روغنی و پلاستیک3

دقت کنید زمانی که با آهن زنگ زده رو به رو شدید سعی کنید تا حد امکان رسوبات و زنگ آهن را از روی آهن پاک سازی کنید تا در گذر زمان باعث تخریب و پوسته شدن رنگ نشود.

بتونه پلاستیک

این نوع بتونه برای دیوارهایی به‌ کاربرده می‌شود که رنگ پلاستیکی دارند. و روش ساخت آن به‌این‌ ترتیب است که مقداری از رنگ پلاستیک که کمی رقیق شده را با پودر بتونه مل مخلوط می‌کنیم تا یک خمیر به دست آید. چسبندگی خمیر باید به حدی باشد که درزها و فرورفتگی‌های دیوار را به‌خوبی بپوشاند. اگر چسبندگی بتونه مناسب نیست کمی چسب چوب یا رنگ بیشتر به آن اضافه کنید. اگر بتونه پلاستیک شما شل باشد قدرت کافی برای پر کردن درزها را نخواهد داشت.

برای پوشاندن درزها برروی رنگ پلااستیک می توان از پودرکناف نیز استفاده کرد ولی به سبب کاهش حجم آن برای ترک های عمیق مناسب نمی باشد.بهترین گزینه برای پرکردن ترک های بزرگ استفاده از گچ برای پوشاندن و هم سطح کردن دیواراست.

طرز تهیه و ساخت انواع بتونه دیوار و آهن با پودر مل و گچ در نقاشی ساختمان - ساخت بتونه روغنی و پلاستیک

پودر بتونه نقاشی

درست کردن پودر بتونه نقاشی خیلی راحته  مقداری آب داخل ظرف می‌ریزیم و بعد پودر بتونه را به آرامی روی آن می‌پاشیم تا به هم‌سطح آب برسد دقت کنید که اگر پودر بتونه را به‌ صورت یکجا بریزید بتونه شما گلوله گلوله میشود و سفت میشه و نمیتونید با کار کنید توجه داشته باشید که بتونه کناف را نباید زیاد به هم بزنید  چون زود سفت میشه نمی‌تونیم با اون کارکنیم سعی کنید از یک کنار بردارید و استفاده کنید.

طرز تهیه و ساخت انواع بتونه دیوار و آهن با پودر مل در نقاشی ساختمان - ساخت بتونه روغنی و پلاستیک5

نوار درزگیر و نقش آن در بتونه‌ کاری و درزگیری 

طرز تهیه و ساخت انواع بتونه دیوار و آهن با پودر مل در نقاشی ساختمان - ساخت بتونه روغنی و پلاستیک6

مورد بعدی که در زمینه بتونه کاری و درزگیری کناف استفاده می‌شود و نقش اساسی و اصلی در این کار دارد نوار طیف کناف یا نوار درزگیر فایبرگلاس هستش نوار درزگیر به صورت نوار توری شکلی هستی که یک سمت آن را به راحتی روی سطح کارمان بچسبانیم این  نوار بر روی درزها و شکاف‌ها و ترک‌های سطح کارمان نصب می‌شود و راحتی روی آن را بتونه می‌کنیم و باعث می‌شود به سطح بتونه‌ی ما استقامت بده و درواقع نقش استخوان‌ بندی در بتونه‌ی اما اجرا می کنه و باعث می‌شود درزها و شکاف‌ها و ترک‌ها دیگه باز نشود . نوار درزگیر فایبر گلاس پشت چسب دار کناف جهت مسلح کردن محل درز و جلوگیری از ایجاد ترک در سطح بتونه استفاده می شود.تو این بخش می خوام روش نصب نوار درزگیر رو بهتون آموزش بدم.

طرز تهیه و ساخت انواع بتونه دیوار و آهن با پودر مل در نقاشی ساختمان - ساخت بتونه روغنی و پلاستیک7

نوار درزگیر را مانند چسب نواری در بین حدفاصل دو طرف شکاف نصب می‌کنیم   نکته سعی کنید قبل از ۲۴ ساعت از چسباندن نوار بتونه روی آن را بتونه کنید زیرا باگذشت زمان چسب نوار ول می‌کند.

طرز تهیه و ساخت انواع بتونه دیوار و آهن با پودر مل در نقاشی ساختمان - ساخت بتونه روغنی و پلاستیک

ابزار بتونه کاری و درزگیری کناف

در این بخش می خوام تمام ابزار و وسایل بتونه کاری کناف رو بهتون معرفی کنم و روش درست استفاده کردن از اون رو بهتون آموزش بدم.

  • کاردک  و لیسه معمولی نقاشی ساختمان
  • تیغ کاتر
  • پیچ‌ گوشتی چهارسو
  • کاردک و لیسه مخصوص کناف
  • کاردک زاویه داخلی
  • کاردک زاویه خارجی 

ساخت بتونه همه کاره یا همان بتونه اکریلیک

 بتونه همه کاره یا بتونه اکریلیک یک نوع بتونه بر پایه آب است که تنها در فضاهای داخلی استفاده نمی‌ شود. بتونه اکریلیک از چسبندگی قوی برخوردار است و باعث می‌شود رنگی که بر روی آن زده می‌شود دوام بیشتری داشته باشد. این نوع بتونه با سرعت بیش‌تری (حدود ۴ تا ۶ ساعت) خشک می‌شود. بتونه اکریلیک را می‌توانید به‌ صورت آماده از بازار خریداری نمایید. این محصول بر پایه رزین های اکریلیک و فیلر های معدنی، برای ماستیک کردن و ترمیم عیوب سطوح گچی، سیمانی، بتونی درسطوح داخلی و خارجی تهیه شده است.

طرز تهیه و ساخت انواع بتونه دیوار و آهن با پودر مل در نقاشی ساختمان - ساخت بتونه روغنی و پلاستیک8

زمان خشک شدن بتونه با توجه به دما و رطوبت هوا و میزان ضخامت لایه بتونه می‌تواند متفاوت باشد. در زمستان ممکن است بتونه به مدت‌زمان بیش‌تری برای خشک شدن نیاز داشته باشد.

طرز تهیه و ساخت انواع بتونه دیوار و آهن با پودر مل در نقاشی ساختمان - ساخت بتونه روغنی و پلاستیک9

بتونه آماده در انواع مختلف و بنا به کاربرد های مورد نیاز برای دیوار ، سقف و سطوح با پوشش اکریلیک ، روغنی و پلاستیک با نام های تجاری گوناگون و ساخت ایران در بازار موجود می باشد.

بتونه آماده همه کاره هم نوع دیگری از این نوع بتونه ها هست که کاربردی هم گیر دارد.

این بتونه همه کاره دارای قابلیت ماله و لیسه خوری عالی بوده و به راحتی بر روی سطوح کشیده می شود و پس از خشک شدن قابلیت سمباده خوری عالی دارد. در نتیجه سطح نهایی بدست آمده پس از پایان کار بتونه کاری و سمباده ، سطحی بسیار مناسب برای اعمال رنگ های ساختمانی پایه آب می باشد.

این بتونه ی همه کاره را میتوان برای رنگ های پلاستیک ، آکریلیک ، روغنی و چوب به کار برد .

از چسبندگی و کیفیت و ماندگاری بسیار عالی برخوردار است .

بهترین قسمت در مورد بتونه اکریلیک این است که می توان آن را بر روی دیوار خشک و مرطوب و نمای داخلی و خارجی استفاده کرد. با این حال ، بسیار مهم است که فرآیند استفاده از بتونه را بدست آوردن بهترین نتیجه بدانید.

بتونه های سنگی یا بتونه های خودرویی

طرز تهیه و ساخت انواع بتونه دیوار و آهن با پودر مل در نقاشی ساختمان - ساخت بتونه روغنی وبتونه سنگی و پلاستیک

بتونه سنگی یا بتونه خودرویی  یک محصول دوجزئی میباشد که از ترکیب یک ماده شیمیایی پایه نفتی و یک ماده سخت کننده می باشد.
بتونه سنگی بر پایه رزین پلی استر غیر اشباع تهیه شده است و جهت پرکردن، هم تراز کردن و موج گیری منافذ موجود روی سطوح فلزی ، سنگی و چوبی به کار می رود.
جز اول، بتونه سنگی که در بسته بندی قوطی فلزی ارائه می شود و جز دوم، ماده خشک کن یا (هاردنر) میباشد که در بسته بندی تیوپی ارائه میشود. که به هنگام بتونه کاری از ترکیب این دو ماده استفاده می شود.
از ویژگی های مهم بتونه های سنگی می توان به سریع خشک شدن، انعطاف خوب، مقاومت بالا و سمباده خوری خوب اشاره نمود.
از بتونه های سنگی میتوان به عنوان یک لایه مقاوم بر روی سطوح فلزی استفاده نمود.
با توجه به چسبندگی بالا بتونه سنگی و مقاومت بالا نسبت به شرایط جوی و انبساط و انقباض سطوح فلزی، از بتونه های سنگی می توان برای بتونه کاری های درب و پنجره های فلزی استفاده نمود.

بتونه ها معمولا برای پرکردن  سوراخ با حجم های بزرگ و عمیق نیستند و ممکن است در اثر به کار گیری آنها برای پر کردن ، باعث ترک خوردن دوباره دیوار شود . برای پر کردن همچنین فرورفتگی هایی استفاده از گچ مناسب ترین گزینه به شمار می آید . اما اگر اصرار به استفاده از بتونه دارید ، می توانید در چند لایه ی نازک از آن استفاده کنید .

چگونه دیوارها را بتونه ‌کاری کنیم؟

یکی از بهترین زمان‌ها برای بتونه‌کاری دیوار پس از خشک شدن رنگ‌آمیزی اولیه دیوار است. در این هنگام با کمک بتونه می‌توانید ریزترین درزها و فرورفتگی‌های دیوار را بپوشانید. بتونه کمک می‌کند که یک لایه محافظ برای لایه بعدی رنگ ایجاد شود. یک یا دو لایه بتونه برای پر کردن ترک‌ها و سوراخ‌ها کافی است. اگر نیاز بود که لایه دوم بتونه را روی دیوار قرار دهید، ابتدا مطمئن شوید که لایه ابتدایی کاملاً خشک‌شده باشد.دقت شود ضخامت زیاد بتونه موجب ترک خوردن و خشک نشدن آن می شود.

ابزارهای ضروری برای انجام بتونه‌کاری عبارت‌اند از:کاردک و لیسه،تخته بتونه و کاغذ سنباده، سنگ سنباده، یک تکه پارچه و قدری آب. بهتر از هنگام انجام کار ماسک بزنید تا گردوغبار وارد بینی و ریه‌های شما نشود.

طرز تهیه و ساخت انواع بتونه دیوار و آهن با پودر مل در نقاشی ساختمان - ساخت بتونه روغنی و پلاستیک

كاردك : كاردك به شكل مثلث متساوی الساقین است دسته چوبی در راْس مثلث توسط قطعه فلزی حلقوی وصل شده

لیسه : نیز یك قطعة فلزی قابل خمش منتها به شكل مستطیل

تخته بتونه : وسیله ای است جهت ساختن بتونه باید سطح تخته بتونه از فیبر یا تخته رنده شده و صاف یاشد.

نحوه بتونه کاری ترک دیوار

  1. ابتدا با کمک کاردک و سنگ سنباده تمام برجستگی‌هایی که بر اثر رطوبت ایجاد شده، رنگ پوسته شده و دیگر ایرادهای برجسته دیوار را بتراشید.
  2. دیوار را دستمال نمدار بکشید تا هرگونه گردوخاک، چربی و آلودگی از روی آن پاک شود.
  3. دیوار را یک دست رنگ آستری یا همان رنگ اولیه بزنید و اجازه دهید یک شب بماند تا خشک شود سپس بتونه‌ کاری را شروع کنید. (توجه کنید بعضی نقاش‌های ساختمان ترجیح می‌دهند ابتدا بتونه‌کاری کرده و سپس لایه‌های رنگ اول و دوم را به دیوار بزنند.)
  4. اولین لایه بتونه را با کاردک در جهت عمودی و از پایین به بالا به درزهای دیوار بزنید. اجازه دهید بتونه برای حداقل ۶ ساعت دست‌ نخورده باقی بماند تا کاملاً خشک شود.
  5. پس از خشک شدن لایه اول بتونه به‌ آرامی با کاغذ سنباده روی آن بکشید تا سطح آن صاف و یکدست شود.سنباده کاغذی مناسب بتونه برای کارنقاشی سنباده 120،150 و 180 است که به طورمعمول مورد استفاده قرار می گیرد.برای پنجره، در و چارچوب آهنی نیز از سنباده آهن برای صیقلی کردن سطوح و عوارض بر روی سطح مورد استفاده قرار می گیرد.
طرز تهیه و ساخت انواع بتونه دیوار و آهن با پودر مل در نقاشی ساختمان - ساخت بتونه روغنی و پلاستیک10
طرز تهیه و ساخت انواع بتونه دیوار و آهن با پودر مل در نقاشی ساختمان - ساخت بتونه روغنی و پلاستیک11
  1. در صورت تمایل می‌توانید لایه دوم بتونه را مطابق لایه اول روی دیوار بزنید.
طرز تهیه و ساخت انواع بتونه دیوار و آهن با پودر مل در نقاشی ساختمان - ساخت بتونه روغنی و پلاستیک12

سخن پایانی

بعضی افراد هنگام نقاشی خانه تصمیم می‌گیرند مرحله بتونه‌ کاری را انجام ندهند. اجرای بتونه ممکن است زمان‌ بر باشد چون نیاز به خشک شدن و سنباده زدن دارد، اما نتیجه آن دیوارهایی صیقلی و زیبا خواهد بود. درصورتی‌ که برای نقاشی ساختمان به کمک احتیاج داشتید، رنگ مستر می‌تواند به شما کمک کند تا با نقاشان ساختمان با تجربه تماس بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *