انواع سازه های گچی و کاربرد آن ها در صنعت ساختمان

تایل گچی

انواع سازه های گچی و کاربرد آن ها در صنعت ساختمان

گچ سبک

گچ سبک خاصیت هایی مانند عایق حرارتی، جذب صدا و مقاوت در برابر آتش سوزی دارد.برای ساختن دیواره و تکه های گچ سبک، به ملات گچ نرمه، پوسته برنج، پوشال، ورمیکولیت منبسط شده، باگاس، خاک اره و یا سایر دانه های سبک معدنی یا آلی اضافه می کنند.

انواع گچ های ترکیبی
بتن گچی،تخته گچی و تیغه های گچی

تخته گچی
تخته گچی پیش ساخته از سه لایه تشکیل شده است که معمولا لایه داخلی آن گچ معمولی است. تخته گچی معمولا به عنوان آستر در اندود کاری ها مصرف می شود. دارای خاصیت آکوستیک بوده و در برابر آتش مقاوم است .لایه ی داخلی این تخته ها از گچ معمولی است که به وسیله ی خمیر کاغذ و مشابه آن پر شده است.

دو طرف این لایه گچی با کرافت (کاغذ مخصوص صنعتی) پوشانده شده است که خاصیت مسلح کردن و پوشش دادن به تخته گچی می دهد.
تیغه های گچی

یکی از مزیت های تیغه های گچی، کاهش زمان پروژه است. به این صورت که به جای صرف دو روز زمان برای ساختن هر دیوار در کارگاه در عرض نیم ساعت می توان این تیغه ها را ساخت.تیغه های گچی را که مناسب برای جدا کردن دو فضای مختلف هستند، از ملات گچی می سازند.

برای آسانی در جابه جایی آنها در آن قلاب هایی از میلگرد با پوشش ضد زنگ استفاده می کنند.در کارگاهای ساختمانی، قبل از زدن سقف، این تیغه ها توسط جرثقیل به طبقات مختلف حمل شده و تعبیه می شود.داخل این قطعات، مکان در و پنجره و کلید و پریز از پیش تعبیه می گردد.
در کشور های خارجی تیغه های گچی در ابعاد حدود 5یا 6 متر در 3 متر ساخته میشود.در ایران این تیغه ها از قطعات از سایز های کوچک با ابعاد 50 در 50 یا 40 در 60 سانتی متر مربع یا ابعاد مشابه آن و در ضخامت 6 یا 7 سانتی متر ساخته می شود.

ایراد عمده ی این تیغه ها شکننده بودن و ضربه پذیری آنهاست.اما با به کارگیری تارهای شیشه ای قابل حل است.
یکی از روش های تولید این نوعه تیغه ها که در بیشتر کارگاه ها استفاده می کنند این است که از میز های مخصوص قابل تنظیم با ابعاد مختلف استفاده می کنند.ابعاد میز ها را متناسب با ابعاد قطعات خواسته شده، تنظیم میکنند و سپس دوغاب گچ را می ریزند تا گیرش حاصل شود و قطعه ی گچی اماده شود.

اما برای ساختن قطعات سبک تر با همان ابعاد قبل از ریختن دوغاب گچ، در سطح میز، لوله هایی تو خالی را-که جهت نچسبیدن گچ به آنها، روغنی می شود- با فواصل مناسب به موازات یکدیگر می چینند.و بعد از آن دوغاب را می ریزند و قبل از کامل شدن گیرش گچ، آن لوله هارا خارج می کنند. این امر سبب سوراخ دار شدن قطعات و در نتیجه سبک تر بودن آنها می شود.

بتن گچی
از مخلوط کردن شن و ماسه بادی یا خرده ها و تراشه های چوب یا دانه های سنگی مصنوعی و انواع توری های مختلف با دوغاب گچ بتن گچی به دست می آید.

این نکته را به خاطر داشته باشید که در ساختن سازه های مرتفع، برای نصب تیغه ها باید از بالا شروع کرد نه از پایین، زیرا اگر از پایین شروع کنیم، بار های بالایی تیغه را می شکند.این در صورتی است که اگر از بالا شروع کنیم تا به پایین برسیم، ساختمان از فشار ناشی از بار گذاری تغییر می کند و به تیغه ها آسیب نمی رسد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *