انواع ترک گچ و شیوه ترمیم آن

انواع ترک وشیوه ترمیم آنها

امروزه ترمیم و تقویت بتن و سازه های بتنی از فنون حساس و مود نیاز بوده و به دلیل وجود مشکلات اجتناب ناپذیر به هنگام اجرا به خصوص در سازه های بتنی ، همیشه نیاز به مرمت و ترمیم آنها احساس می شود.
از جمله مشکلات رایج سازه های بتنی که امروزه به عنوان یکی از شاخص ترین سازه ها  مورد توجه سازندگان قرار دارد، ایجاد ترک در دیوار های گچکاری شده می باشد که انواع آنها و شیوه ی ترمیم و رفع آنها را با یکدیگر بررسی می کنیم :
ترک های ساختمان از لحاظ جهت شامل سه حالت عمودی، افقی و مورب می باشند.
و در طبقه بندی دوم، به ترک های سازه ای و غیر سازه ای تقسیم می شوند.که هر کدام از آنها شامل ترک های مرده و زنده می باشند.
برای ترمیم ترک های زنده ابتدا باید جلوی رشد آنها گرفته شود و سپس کارهای ترمیم و مقاوم سازی انجام گردد.
 ” ترک های مورب “
ترک های با زاویه 45 درجه نسبت به راستای افقی، مورب می باشند که نشانه شکسته شدن و در اثر نشست دیوار می باشند.این نوع ترک ها بسیار خطر ناک هستند.
” ترک های افقی “
اگر دیوار در یک مرحله ایجاد شود، دیوار کمانش کرده و در اصطلاح شکم می دهد و مسبب ترک کی شوند.
دلیل دیگر اجرای دو مرحله ای دیوار است ناپیوستگی در محل اتصال دو مرحله به دلیل نشست گرد و غبار خاک ایجاد می شوند که اگر بنا محل اتصال را تمیز نکند، ترک افقی ایجاد می شود.
” ترک های عمودی “
ترک های عمودی سازه ای هستند و اگر عمق و عرضشان زیاد باشد از اهمیت زیادی برخوردارند.

روش های ترمیم ترک ها :

برای رفع ترک روی دیوار ابتدا باید علت ترک را پیدا کنید، این ترک ها می تواند بر اثر ترکیدن لوله آب، رطوبیت بیش از حد محیط و یا رنگ آمیزی سریع دیوار پس از گچ کاری ایجاد شوند، پس به منظور جلوگیری از تکرار این روند بهتر است ابتدا عامل ترک را بشناسید و سریع تر آن را برطرف کنید. برای پوشاندن ترک روی دیوار ابتدا با یک کاردک و یا وسایل این چنینی ترک موجود را کمی عمیق کنید تا ترمیم ترک دیوار گچی برایتان راحت شود، سپس برای آنکه ترمیم تمیزتری داشته باشید به کمک یک دستمال گرد و خاک های موجود در اطراف ترک را از بین ببرید، در مرحله بعد روی ترک را با توری فایبر گلاس چسبنده بپوشانید، سپس روی آن را با ملات بپوشانید، بعد از خشک شدن ملات با یک سنباده نسبتا سخت روی آن را بکشید تا قسمت های اضافی ملات از بین برود و سطح دیوارتان صاف شود، حالا پس از خشک شدن ملات می توانید روی آن را دوباره رنگ بزنید تا هم رنگ دیوارهایتان شود و ترک ها به راحتی برطرف شود.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *