کوره های گچ پزی و انواع آن

کوره های گچ پزی

کوره های پخت گچ تاوه ای

این نوع کوره ها دارای دستگاهی می باشند که پیوسته دانه های سنگ گچ را هم می زند تا همه ی سنگ های گچ یکنواخت حرارت ببینند.این دستگاه همزن، مانند شانه در وسط کوره تاوه قرار دارد و حول محور خود می چرخد و کلوخه هارا هم میزند.عملکرد این کوره در حرارت دادن کلوخه ها مانند بو دادن تخمه است.

کوره های گچ پزی
حرارت این کوره ها قابل کنترل است.کار آن ناپیوسته و سوخت آن می تواند گازوییل یا ذغال سنگ باشد.همچنین محصول بدست آمده از آن یکنواخت می باشد. روش عملکرد این کوره ها به این شکل می باشد که ابتدا سنگ گچ را به وسیله سنگ شکن به شکل پودر در می اورند و در کوره تاوه ریخته تا حرارت ببیند و آب تبلور خود را از دست داده و به گچ ساختمانی تبدیل شود.بعد از آن کلوخه ها را با دمیدن هوای سرد خنک میکنند.این هوا که هنگام خارج شدن از کوره حرارتی حدود 100 الی 120 درجه سانتی گراد دارد، به ابتدای کوره برده می شود و مصالح اولیه را قبل از ورود به تاوه گرم می کند.در این صورت هم از اتلاف حرارت جلوگیری کرده و هم در مصرف سوخت صرفه جویی می شود.محصول سرد شده را به آسیاب برده، آسیاب کرده و به بازار عرضه میکنند.

کوره های گردنده خفته ای

این نوع کوره ها رایج ترین کوره های گچ پزی هستند که به صورت استوانه ای خفته حول محور خود که با افق در حدود 4 درجه شیب دارد میگردند.ودر ضمن گردش، کلوخه های سنگ گچ را به جلو هدایت کرده.این کلوخه ها به تدریج که به جلو حرکت میکنند پخته می شوند.بعد از پخته شدن به کلوخه ها هوای سرد دمیده میشود.این هوای دمیده شده روی کلوخه که پس از خروج در حدود 100 درجه سانتی گراد حرارت دارد برای گرم کردن مصالح اولیه و تبخیر آب فیزیکی آن استفاده می کنند.

کلوخه ها پس از خنک شدن برای نرم شدن به آسیاب می روند. کار این نوع کوره ها پیوسته است و بدون توقف می توانند به کار خود ادمه دهند.حرارت این نوع کوره ها قابل کنترل بوده و دارای محصول یکنواخت و مرغوب می باشند.هر قدر که محصول کوره در اثر گردش به جلو هدایت می شود بار گیری کوره به همان نسبت انجام می شود.

کوره های گچ پزی

کوره های گچ پزی چاهی

این کوره ها که از قدیمی ترین نوع کوره های گچ پزی است،همانند تنوره می باشند.و به دلیل اینکه حرارت آن قابل کنترل نیست، محصول حاصل از این نوع کوره به علت یکنواخت نبودن مرغوبیت چندانی ندارد.همچنین همه نوع گچ از جمله:گچ ساختمانی گچ سوخته و اندریت و… در این کوره پخته میشود.سوخت این نوع کوره ها می تواند چوب، ذغال سنگ و غیره باشد.کار این کوره ها پیوسته نیست.

در کارگاهای ساختمانی که کوره های آجر پزی در دسترسشان نیست،برای حل این مشکل مقداری سنگ گچ روی چند آجر قرار می دهند و باتوجه به اینکه سنگ گچ برای پخته شدن حرارت کمی نیاز دارد، در مدت زمان کوتاه پخته می شود.بعد از آن با وسایل ابتدایی مانند آسیاب های محلی و یا تخماق آنرا کوبیده و سرند میکند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *