نکات کاربردی درباره استفاده از گچ

گچ نکات کاربردی درباره استفاده از آن

گچبری زیبا

از آنجایی که بیشتر کسانی که با گچ سروکار دارند اصول اولیه ی تهیه ی دوغاب گچ و به کارگیری آن مهارت کافی دارند از تکرار آنها خود داری کرده و نکاتی را گوشزد میکنیم که در اثر تجربه و مطالعه بدت آمده است و دانستن آنها میتواند برای شما مفید باشد.
1.اگر میخواهید گچ برای تسریع در کارتان سریع تر خشک شود میتوانید جلوی آن بخاری بگذارید و اگر گچ زیاد داغ شود تا حدی که نشود به آم دست زد گچ نرم میشود و میریزد.
2.اگر میخواهید گچتان زود گیر تر شود نکات زیر را راعایت کنید:
مقداری زاج در آب بریزید
از آب گرم استفاده کنید
مقداری نمک در آب اضافه کنید(کمتر از دو درصد وزنی گچ) در اضافه کردن نمک همیشه این نکته را در نظر داشته باشید که از این مقدار بیشتر نشود زیرا باعث دیرگیرتر شدن گچ میشود.
نکات کاربردی درباره استفاده از گچ
1.ملات گچتان را هرگز در کنار فلزات قرار ندهید زیرا پس از مدتی با آنها ترکیب میشود و تولید سولفات میکند.
2.برای پرداخت نهایی و صاف کردن سطوح گچی میتوانید از گچ کشته استفاده کنید.اگر گچ بیش از اندازه به هنگام ساختن ورز داده شود، به گچ کشته تبدیل می‌گردد که گیرش آن کند است و فرصت کافی برای پرداخت آن وجود دارد و به این دلیل در قشر رویی سفیدکاری، جهت به دست آوردن سطحی صاف و صیقلی روی دیوار مصرف می‌شود. این نوع گچ در هنگام گیرش ازدیاد حجم ندارد و تا قبل از خشک شدن، حالت پلاستیسیتهٔ خود را از دست نمی‌دهد و کار با آن راحت است.
این نکته را حتما باید دانست که که گچ کشته اصلا مقاومت مکانیکی ندارد و با فشار خیلی کم میریزد.پس تنها زمانی از آن استفاده کنید که کارتان کامل شده باشد و هرگر خلل و خرج های بزرگ را با ان پر نکنید چون خیلی زود میریزد.
3.اگر میخواهید مجسمه ای را رنگ کنید اگر هنگام ریختن گچ در آب 5درصد آهک زنده به گچ اضافه کنید و بعد از بسته شدن گچ مجسمه را در محلول یکی از سولفات ها ببرید نتیجه ی بهتری خواهید داشت.
4. پس از این که گچ سفت و سخت شد، برای جذب آب، قدرت عجیبی از خود نشان می دهد. اگر در این حالت قطره ای از دوغاب گل رس بر روی گچ ریخته شود، به سرعت (حداکثر در مدت چند دقیقه)، به گل رس خمیر شده ای بدل می گردد. به دلیل همین خاصیت گچ است که از آن، به عنوان قالب ظروف سرامیکی استفاده می کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *